header
Próg zwalniający

Podstawowe odmiany progów zwalniających

Przemierzając polskie ulice, czy manewrując na parkingach lub stacjach benzynowych, niejeden kierowca natknął się na progi zwalniające. Jedne są krótkie, inne długie, jedne szerokie, inne dość wąskie i ostre, z gumy, z kostki betonowej. Pewnie każdemu przeszło przez myśl pytanie – skąd się bierze ta różnorodność? Czy nie ma jakichś jednych, spójnych wytycznych? Otóż są i w niniejszym artykule spróbujemy wyjaśnić, czym i dlaczego się różnią.

Ogólna charakterystyka

Progi zwalniające są zazwyczaj wypukłe, dobrze oznakowane tak, aby kierowca w odpowiednim momencie zdążył zwolnić do 20 czy 30 km/h i nie obił sobie podwozia. Najczęściej są one wykonane z kostki betonowej, gumy lub mieszanek asfaltowych. Powinny być widoczne z daleka i mieć jakiegoś rodzaju elementy odblaskowe, żeby kierowca mógł je dostrzec również w nocy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 roku wyróżniamy następujące trzy rodzaje:

  • Listwowe – wykonane na szerokości całej drogi w formie elementu listwowego jednolitego lub składanego z segmentów,
  • Płytowe – wykonane w formie płyty przez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni jezdni lub ułożenie i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji,
  • Wyspowe – wykonane w formie wydzielonej wyspy lub wysp umieszczonych na jezdni.

Progi niestandardowe

Powyższy podział został dokonany ze względu na ukształtowanie w planie drogi. Jednak można się też spotkać z progami o niestandardowej budowie. Wyróżniamy tutaj 3 kategorie:

  • Progi typu pinezka – głównie stosowane na skrzyżowaniach. Mają postać okrągłej wypukłości o tak dobranej średnicy, aby pojazd przejechał przez skrzyżowanie, częściowo dotykając progu.
  • Progi typu poduszka – także stosowane przede wszystkim na skrzyżowaniach. Od pinezki różni się kształtem. Jest prostokątny.
  • Progi wyspowe zwane poduszką berlińską – są przyjazne autobusom. Są prostokątne, a ich szerokość dostosowana jest do rozstawu kół autobusu. Pozwala to autobusom przejechać swobodnie nad progiem, a samochody osobowe muszą przejechać ostrożnie ze względu na węższy rozstaw osi.