headerandros logo
ostrzegawcze światło

Punktowe elementy odblaskowe. Czym są tzw. kocie oczka?

Poziome oznakowanie drogi wspomaga bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Zalicza się do nich: linie oddzielające pasy jazdy, linie krawędziowe, wskaźniki miejsc bezwarunkowego zatrzymania oraz strzałki naprowadzające. Nocą oraz podczas opadów deszczu widoczność na drodze jest mocno ograniczona, dlatego niezbędne jest stosowanie uzupełniających punktowych elementów odblaskowych (PEO), potocznie zwanych kocimi oczkami. Dowiedz się więcej o tych niezbędnych elementach infrastruktury drogowej!

Jaką funkcję pełnią punktowe elementy odblaskowe?

Punktowe elementy odblaskowe poprawiają bezpieczeństwo użytkowników dróg podczas złych  warunków pogodowych(słabej widoczności podczas mgły, śnieżycy czy ulewy)oraz w nocy. Charakteryzują się: ledowym światłem, dużym stopniem wytrzymałości na uderzenia, zgniatanie oraz ścieranie. Klasyczne kocie oczka świecą wtedy, kiedy pada na nie światło (najczęściej reflektorów) i dlatego zalicza się je do pasywnych. Występują w trzech kolorach: czerwonym, stosowanym jako oznaczenie prawych krawędzi jezdni oraz białym i żółtym, które oddzielają pasy oraz sygnalizują lewą krawędź jezdni.

Niedawno pojawił się nowy, aktywny rodzaj kocich oczek, które samoistnie świecą, dzięki własnemu źródłu zasilania, którym jest Słońce. Ich widoczność, w porównaniu do tradycyjnej wersji jest większa o 910 m, czyli prawie 10 razy! Przekłada się to na znaczną redukcję liczby wypadków drogowych, a co za tym idzie na większe bezpieczeństwo.

Gdzie można zamontować kocie oczka?

Kocie oczka można zamontować wszędzie tam, gdzie ich obecność może poprawić komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze: na progach zwalniających, rondach czy wysepkach. Coraz częściej instaluje się je także na przejściach dla pieszych lub przejazdach rowerowych.

Na rynku można spotkać zróżnicowane typy punktowych elementów odblaskowych, które różnią się budową i sposobem montażu. Wyróżnia się kocie oczka: naklejane na nawierzchnię jezdni, za pomocą kleju bitumicznego lub epoksydowego oraz instalowane wewnątrz jezdni, lub krawężnika.