
Przemierzając polskie ulice, czy manewrując na parkingach lub stacjach benzynowych, niejeden kierowca natknął się na progi zwalniające. Jedne są krótkie, inne długie, jedne szerokie, inne dość wąskie i ostre, z gumy, z kostki betonowej. Pewnie każdemu przeszło przez myśl pytanie – skąd się bierze ta różnorodność? Czy nie ma jakichś jednych, spójnych wytycznych? Otóż są i w niniejszym artykule spróbujemy wyjaśnić, czym i dlaczego się różnią.
Ogólna charakterystyka
Progi zwalniające są zazwyczaj wypukłe, dobrze oznakowane tak, aby kierowca w odpowiednim momencie zdążył zwolnić do 20 czy 30 km/h i nie obił sobie podwozia. Najczęściej są one wykonane z kostki betonowej, gumy lub mieszanek asfaltowych. Powinny być widoczne z daleka i mieć jakiegoś rodzaju elementy odblaskowe, żeby kierowca mógł je dostrzec również w nocy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 roku wyróżniamy następujące trzy rodzaje:
- Listwowe – wykonane na szerokości całej drogi w formie elementu listwowego jednolitego lub składanego z segmentów,
- Płytowe – wykonane w formie płyty przez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni jezdni lub ułożenie i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji,
- Wyspowe – wykonane w formie wydzielonej wyspy lub wysp umieszczonych na jezdni.
Progi niestandardowe
Powyższy podział został dokonany ze względu na ukształtowanie w planie drogi. Jednak można się też spotkać z progami o niestandardowej budowie. Wyróżniamy tutaj 3 kategorie:
- Progi typu pinezka – głównie stosowane na skrzyżowaniach. Mają postać okrągłej wypukłości o tak dobranej średnicy, aby pojazd przejechał przez skrzyżowanie, częściowo dotykając progu.
- Progi typu poduszka – także stosowane przede wszystkim na skrzyżowaniach. Od pinezki różni się kształtem. Jest prostokątny.
- Progi wyspowe zwane poduszką berlińską – są przyjazne autobusom. Są prostokątne, a ich szerokość dostosowana jest do rozstawu kół autobusu. Pozwala to autobusom przejechać swobodnie nad progiem, a samochody osobowe muszą przejechać ostrożnie ze względu na węższy rozstaw osi.